Vragen over stoomzuigers en stofzuigers?
Vanaf het moment dat wij gestart zijn met SAMUDO hebben wij vanzelfsprekend vragen van klanten ontvangen en deze ook beantwoord. Nu, na meerdere jaren actief te zijn en bij het maken van onze nieuwe webshop hebben wij gemeend deze vragen en het antwoord hierop, voortaan op een plek te verzamelen. Op deze pagina vindt u een groot deel van de antwoorden op de veelgestelde vragen over stoomzuigers en stofzuigers.
Kijk ook eens op onze blog waar ook veel interessante informatie te vinden is.
Kort samengevat de kenmerken van onze stoomzuigers:
- Stomen, zuigen en heetwaterfunctie in 1 apparaat.
- Garantie 2 jaar met standaard 8 jaar op de drukketel.
- Prima service.
- Een eerlijke prijs voor en degelijk product.
Om het verschil duidelijk te maken met een ander apparaat kunt u op deze website een tabel vinden waarin de verschillen kort zijn beschreven. Misschien kunt u uw antwoord hier al vinden.
Verder kunt u op de andere pagina's op onze site veel informatie vinden waar u waarschijnlijk ook uw antwoord kunt vinden.
Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op of laat een bericht achter.
Regelmatig krijgen wij de vraag of met onze stoomzuiger ook een houten vloer kan worden gereinigd. Deze vraag ontstaat meestal nadat het in de was zetten en uitboenen van de houten vloer te arbeidsintensief wordt of qua terugkomend ritueel gaat tegenstaan. Dit vooral als het huishouden wat levendiger wordt door gezinsuitbreiding & huisdieren.
Met een SAMUDO stoomzuiger kunt u een houten vloer reinigen. Dit kan omdat de contacttijd tussen stoom en hout maar zeer kort is. Het voordeel is overigens dat u het vuil wat zich ophoopt in de nerf van het hout ook direct opzuigt waardoor het hout altijd fris zal blijven ogen.
Heeft u een waslaag op uw vloer dan zal deze gaande weg verdwijnen, houdt hier rekening mee. Dit is overigens niet erg. Een eikenhoutenvloer zal hierdoor niet erger slijten. Deze waslaag zit er met name op om vuilafstotend te werken. Echter slijtage zorgt voor nogal veel onderhoud van de waslaag. Reinigt u met een stoomzuiger dan zal de vloer minder snel vervuilen. Een waslaag maar ook zepen zullen vuil eerder hechten dan een schoon oppervlak. Dit zult u gaandeweg gaan merken.
Om hout eventueel te "voeden" zijn ook oliën verkrijgbaar die u makkelijk aanbrengt. Heeft u dan een hardnekkige vlek die zelfs met de stoomzuiger niet meer te verwijderen is, dan pakt u een stukje schuurpapier en oliet u het geschuurde deel weer in.
Lastig, maar in de meeste gevallen eenvoudig te verhelpen. Vaak wordt het veroorzaakt door óf een te volle vuilwatertank óf door vervuilde electrodes aan de onderzijde van het apparaat. De functie "zuigen met stoomreiniger" werkt dan niet meer.
U gaat als volgt te werk om dit te achterhalen:
Start de stoomreiniger op zonder het laagje water in de vuilwatertank. Als de zuigfunctie dan wél werkt ligt de oorzaak aan bovenstaande. Reinig in ieder geval de electrode door het kapje aan de onderzijde te verwijderen. De electrode bestaat uit 2 metalen pinnen. Indien deze vervuild zijn veroorzaakt dat de storing. Let ook op dat u de vuilwatertank niet té ver vult. Een laagje van 2 cm water in de vuilwatertank is ruim voldoende.
Vaak kunt u uw stoomreiniger met zuigfunctie nu weer volledig gebruiken!
Werkt de zuigfunctie nog steeds niet? Neem dan gerust contact met ons op.
Laminaatvloeren zijn er in alle soorten en maten. Met een laminaatvloer moet u altijd even opletten. Vaak zit er een soort beschermlaag op uw laminaatvloer. Met een stoomzuiger haalt u deze er niet zomaar af maar er bestaat wel kans dat u strepen gaat trekken die vooral op een laminaatvloer lelijk uitziet. Bij laminaatvloeren adviseren wij om de Kit Panna Micro aan te schaffen. Dit is een doek die u over stoomzuigervoet kunt bevestigen. Voor uw laminaatvloer heeft u niet echt de stoomzuigfunctie nodig.
Nee, met stoom alleen kunt u geen kalk weghalen, in ieder geval niet als de kalkafzetting aanzienlijk is. Spreken wij alleen over een geringe kalkafzetting op bijvoorbeeld uw douchedeur, dan zal de stoomzuiger dit grotendeels wegkrijgen omdat de kalk op een glad oppervlak zit. Spuit dus kranen, etc. altijd van te voren in met ontkalkingsmiddel en maak het daarna schoon met de stoomzuiger.
Al onze apparaten zijn uitgevoerd met een waterfilter. Simpel gezegd beschrijft het woord wat dit betekent. Water fungeert als filter voor al het vuil wat u opzuigt. Bij de meeste apparaten die SAMUDO aanbiedt wordt gebruik gemaakt van een separator techniek. Op deze site kunt u hierover meer lezen: https://www.stoomzuiger.nl/wat-is-een-stoomzuiger/
Vrijwel al onze stoomzuigers beschikken over de "heet water functie". Dit betekent dat u tijdens het stomen ook aanvullend water kunt bijvoegen. In de apparaten is hiervoor een extra tank aanwezig die u vult met water, eventueel met reinigingsmiddel.
Deze functie gebruikt u bijvoorbeeld in volgende situaties:
- U bent een vloer in een keuken van een restaurant aan het reinigen die vol met vet zit. U merkt dat de vetten wel los geraken maar dat u deze niet opgezogen krijgt. U heeft dan een transportmiddel nodig, in dit geval water. Omdat het vetten betreft is dan het gebruik van reinigingsmiddel aan te raden. De vetten blijven dan in oplossing waardoor ze zich ook minder makkelijk in het apparaat zullen afzetten.
-U bent een vloerkleed aan het reinigen waar net een kan koffie overheen is gegaan. Allen met stoom is bijna niet te doen. Ook dan gebruikt u aanvullend water. Afhankelijk hoe lang de koffievlek er al inzit is reinigingsmiddel, specifiek voor tapijt en vloerbedekking dan aanvullend mogelijk.
Dus: De heet water functie heeft u als extra hulp om vuil te binden én op te zuigen.
In de basis adviseren wij om indien mogelijk gebruik te maken van onthard water. Indien u hier niet over beschikt adviseren wij om na elk gebruik van de stoomzuiger het apparaat geheel leeg te blazen zoals beschreven onder punt 1. Deze procedure duurt slechts ca. 30 seconden en zorgt ervoor dat u telkens vers water in uw stoomketel heeft zitten en zouten niet gaan indikken met afzettingen tot gevolg. Meer hierover ook op: https://www.samudo.nl/stoomreiniger-ontkalken/
Mocht u dit toch een aantal maal vergeten zijn dan is volgende procedure van toepassing.
1. Stoomketel leeg blazen (onder hoek 45 graden) totdat stoomtoevoer stopt (H2O) in beeld komt, het bijvulreservoir is nu vrijwel leeg.
2. Vul het bijvulreservoir met water en de ontkalker.
3. Wederom stoomketel leeg blazen (onder hoek 45 graden) totdat H2O in beeld komt, ketel is dan gevuld met water incl. ontkalker.
4. Vervolgens apparaat uitschakelen en een nacht laten staan.
5. Reservoir weer vullen met alleen water.
6. Wederom stoomketel leeg blazen (onder hoek 45 graden) totdat H2O in beeld komt, ketel is dan gevuld met water. Water wat eruit geblazen is zou niet rood moeten kleuren. Is dit wel het geval, de procedure herhalen.
7. Apparaat is nu ontkalkt.
8. Bij volgende vulling van bijvul reservoir pas weer onderhoudsmiddel toevoegen.
Krijgt u een AL2-melding in het display en schakelt het apparaat uit lees dan volgende informatie:
AL2 kan betekenen dat de drukketel vanuit het navulreservoir geen water meer krijgt en de pomp dus geen water in de drukketel kan pompen. Het apparaat schakelt dan uit. Dit kan ontstaan wanneer het navulreservoir vuil bevatte waardoor het doorstroomfilter verstopt is geraakt. Vuil kan bijvoorbeeld ontstaan als het apparaat lange tijd niet in gebruik is geweest waardoor in het navulreservoir en/of het doorstroomfilter algen zijn gaan groeien (stilstaand water).
Wat kunt u hiertegen doen:
1. Schakel het apparaat in zonder de drukketel in te schakelen.
2. Zuig het water uit het navulreservoir en spoel deze een paar keer met schoon water, dus herhaal deze stap een aantal maal.
3. Vul het navulreservoir vervolgens met water én ontkalkingsmiddel.
4. Laat dit ca. 3 uur laten staan terwijl het apparaat uitgeschakeld is.
5. Schakel het apparaat in (inclusief drukketel) en controleer of de pomp weer water verpompen kan.
Vaak helpt dit om de oorzaak van de "AL2" melding te verhelpen. Indien niet het geval moet het apparaat even naar het adres van SAMUDO om het filter te vervangen. U kunt het apparaat versturen óf op afspraak langs komen. Aan u de keuze!
LET OP: Wilt u het filter zelf vervangen of laten vervangen door een ander "kundig" persoon, neem dan allereerst contact met SAMUDO op vanwege de garantiebepalingen. Het risico op schade aan uw stoomzuiger is voor eigen rekening!
Heeft u een Athena8+, lees dan ook volgende informatie:
De Athena8+ kan ook om een andere reden een AL2-melding geven en wel wanneer het apparaat tot 3x toe een té lage waterstand in het navulreservoir heeft gemeten. Wanneer het apparaat ingeschakeld staat en er geen stoom wordt geproduceerd dan hoort u soms het pompje bijpompen. Zit er bijvoorbeeld op dat moment nét de weinig water in het navulreservoir, bijvoorbeeld nog maar zo'n 100 ml, dan zal het apparaat tegen oververhitting worden beschermd door de melding AL2 te geven en uiteindelijk de stoomketel van het apparaat uit te schakelen. Haal in dat geval de stekker uit het stopcontact, wacht vervolgens enkele minuten of laat het apparaat liefst even afkoelen. Indien u zeker weet dat er voldoende water in het navulreservoir zit dient u dit eerst eruit te zuigen met de bijgeleverde rubberen slang. Steek de stekker weer in het stopcontact en vul het navulreservoir opnieuw met water, er kan ca. 1,5 Liter in. Het apparaat zal zich dan weer resetten.